اشتراک معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری در کنفرانس توسعه همکاری ‌های تجاری سیچوان - جنوب و جنوب شرق آسیا 2024

محترم محمد یونس مهمند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان طی سفرشان به چین با جمعی از تاجران و سرمایه گذاران کشور در کنفرانس توسعه همکاری ‌های تجاری سیچوان - جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا 2024 که به هدف توسعه همکاری های منطقه‌یی، بهره گیری از فرصت‌ های موجود تجارت و سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی، با حضورداشت نمایندگان ارشد کشور های جنوب و جنوب شرق آسیا و کشور چین در شهر سیچوان دایر گردیده بود، اشتراک نمود.
 
آقای مهمند، افغانستان را پل ارتباطی میان جنوب آسیا و آسیای مرکزی دانسته و نقش آنرا در مسیر تجاری بین شرق و غرب مهم عنوان کرد. وی، افزود؛ افغانستان کشور غنی از سنگ ‌های قیمتی و انواع معادن بیشمار بوده و پوتانسیل بالایی در بخش محصولات ارگانیک مانند زعفران، خسته باب، میوه جات خشک، گیاهان دوایی و سایر اقلام زراعتی دارد.
آقای مهمند، پیشرفت‌ های بزرگی در بهبود امنیت در تمام ولایات افغانستان، مبارزه جدی با کشت و تجارت مواد مخدر و تدابیر سخت‌گیرانه‌ای در مقابله با فساد اداری را دست آورد های مهم سه سال اخیر خواند که در فراهم کردن مسیرهای تجارتی امن برای شرکت ‌های داخلی و بین‌المللی، ایجاد اقتصاد قانونی و پایدار و تضمین شفافیت در معاملات تجاری به سرمایه‌گذاران خارجی نقش بسزای داشته و از سرمایه گذاران خارجی دعوت بعمل آورد تا با اعتماد کامل وارد بازارهای کشور شوند.
وی، برای تقویت بیشتر همکاری‌های منطقه‌یی؛ ایجاد بانک مشترک، معیاری سازی قوانین و مقررات تجاری، توسعه زیرساخت‌های ترانسپورت و انرژی، ایجاد صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد تجاری را در این کنفرانس پیشنهاد نمود.
محترم مهمند، دهلیز واخان را جهت اتصال افغانستان با کشور چین و دسترسی چین از طریق این دهلیز به ایران و شرق میانه مهم عنوان کرده و از حمایت سکتور خصوصی کشور در این راستا اطمینان داد.
در اخیر؛ از نمایندگان کشور های اشتراک کننده در کنفرانس متذکره دعوت بعمل آورد تا در نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) در کابل شرکت نموده و از نزدیک با ظرفیت ‌ها و فرصت ‌های تجاری افغانستان آشنا شوند.
 
 
جمعه، ۲۳ سنبله ۱۴۰۳