مراسم اختتامیه نمایشگاه و کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان – اوزبیکستان از سوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری برگزار شد.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به هدف توسعه تجارت و تشویق تاجران داخلی و خارجی مراسم اختتامیه نمایشگاه و کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان – اوزبیکستان را با اشتراک محترمان: محمد یونس مهمند معاون اول اتاق، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، خیرالدین مایل احمدی معاون تجارتی اتاق، خان محمد سرفراز باز رئیس دارالانشای هیات مدیره، شیرین آغا سخی رئیس مالی هیات مدیره، خان جان الکوزی، ضیاوالدین اچکزی و سید پرویز سادات هوفیانی اعضای هیات مدیره، محمد انور عارفی معاون پالیسی هیات عامل، میرزمان پوپل سرپرست معاونیت مالی و اداری هیات عامل اتاق، سید جمیل سادات رئیس اتاق تجارت کابل، احمدشاه حکیمی معاون اول اتاق مذکور، خواجه یادگار شادمانوف، سفیر اوزبیکستان در کابل، عبدالرحمن زیرک مشاور ارشد اتاق، عبیدالله رئیس اتحادیه رخت و جمعی از تاجران و سرمایه گذاران دو کشور در سالون نمایشگاه ملی و بین المللی افغانستان برگزار نمود.
 
محترم محمد یونس مهمند، تشریف آوری هیات تجاری کشور اوزبیکستان را به افغانستان خیر مقدم گفته، همچون نمایشگاه ها و نشست ها را در قسمت گسترش روابط اقتصادی - تجارتی و افزایش صادرات افغانستان با کشور های همسایه به ویژه اوزبیکستان مهم خوانده و روی توسعه روابط تجاری با کشور های آسیایی میانه و آسیایی مرکزی تاکید کرد.
آقای مهمند، افغانستان را از لحاظ موقعیت جغرافیایی، نقطه وصل میان کشورهای آسیای مرکزی با آسیای جنوبی و همچنان ازبیکستان را نقطه وصل افغانستان با کشور چین و روسیه خوانده و از مسولان حکومتی دو کشور خواست تا تسهیلات بیشتری را در بخش ترانزیت به وجود آورند، تا تاجران دو کشور بتوانند به گونه سریع صادرات و واردات خویش را به کشور های آسیایی انجام دهند.
معاون اول اتاق، روی ایجاد تسهیلات بیشتری برای تاجران از سوی حکومت در قسمت مالیات تاکید کرده و از مسوولان وزارت مالیه خواست تا مالیات تاجران را در یک مرجع واحد اخذ نماید، تا از یک سو تسهیلات برای تاجران ایجاد گردد و از سوی دیگر روند صادرات و واردات کشور تسریع یابد.
محترم مهمند، در رابطه به سومین نمایشگاه ملی و بین المللی امام ابوحنیفه ٰ(رح) که از سوی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در شهر کابل طی آینده نزدیک برگزار خواهد شد به اشتراک کنندگان معلومات ارائه کرده و از تمام تاجران داخلی و خارجی خواست که در نمایشگاه متذکره محصولات تولیدی کشور های خویش را به نمایش بگذارند.
محترم خیرالدین مایل، از مسوولان حکومتی دو کشور بابت ایجاد تسهیلات برای تاجران ابراز قدردانی کرده و همچون نمایشگاه ها را در قسمت معرفی محصولات تولیدی و افزایش صادرات کشور ها مهم خواند.
معاون تجارتی اتاق، روی تدویر همچو نمایشگاه ها که در آن تولیدات داخلی افغانستان به نمایش گذاشته شود تاکید کرده و خواهان روابط نیک اقتصادی تجارتی و ترانزیتی افغانستان با کشور اوزبیکستان گردید.
وزیر محترم صنعت و تجارت، در رابطه به دستاورد های نمایشگاه افغانستان در شهر تاشکند که چندی قبل برگزار گردیده بود به اشتراک کنندگان معلومات ارایه کرده، این نشست تجاری و نمایشگاه را دستاوردی بزرگی برای جامعه سکتور خصوصی عنوان کرد.
اقای الکوزی، نمایشگاه را نیاز اساسی برای معرفی تولیدات داخلی یک کشور عنوان کرده و تشریف آوری هیات باصلاحیت کشور اوزبیکستان را نشانه بهبود روابط اقتصادی و تجارتی افغانستان – اوزبیکستان دانست. وی، از مسوولان حکومت خواست تا تسهیلات بیشتر فنی را در گمرکات کشور به وجود آورند.
آقای خواجه یادگار شادمانوف، ضمن ابراز قدردانی از حکومت و اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بابت همکاری شان در قسمت تدویر این نشست تجاری و نمایشگاه تولیدی کشور اوزبیکستان، پالیسی حکومت اوزبیکستان را اقتصاد محور خوانده و امضای تفاهمنامه های تجاری را در تسریع روند تجارت میان دو کشور مهم توصیف نمود.
 
 
دوشنبه، ۲۹ اسد ۱۴۰۳