ملاقات معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با سفیر جاپان در افغانستان

محترم محمد یونس مهمند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، با محترم تاکایوشی کورومیا، سفیر جاپان در افغانستان، در یک نشست رسمی به‌منظور بررسی راه‌های توسعه روابط تجاری میان افغانستان و جاپان بحث و گفتگو نمود. در این ملاقات، خانم ریکا اوماگاری، سکرتر نخست سفارت جاپان، و عبدالمتین غالب، مسئول روابط بین‌الملل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز حضور داشتند.
 
در این دیدار، آقای مهمند به تمایل جدی افغانستان برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با جاپان اشاره کرد و بر آمادگی کشور برای تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری تأکید کرد. وی همچنین به ضرورت رفع موانع موجود در مسیر تجارت، از جمله تسهیلات ویزای تجاری، برای افزایش تعاملات تجاری بین دو کشور اشاره کرد.
آقای مهمند، به نمایندگی از اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، سفیر محترم جاپان و رئیس اتاق تجارت جاپان را به شرکت در سومین دور نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه (رح) دعوت کرد. او از سفیر جاپان خواست تا شرکت‌های علاقه‌مند جاپانی را برای اشتراک در این نمایشگاه تشویق کنند و بر اهمیت این نمایشگاه در تحکیم همکاری‌های تجاری بین افغانستان و جاپان تأکید نمود.
در ادامه، آقای مهمند به پیشنهاد ایجاد یک کوریدور جدید ترانزیتی از طریق ولایت ولادواستوک روسیه به جاپان پرداخت تا از این مسیر، میوه‌جات افغانستان به‌ویژه سیب به جاپان صادر شود. در همین راستا، او یک هدیه از تولیدات سیب افغانستان را به سفیر جاپان نیز تقدیم کرد.
در پایان این نشست، محترم کورومیا، سفیر جاپان، از تعهد کشورش به تقویت روابط تجاری با افغانستان خبر داد و آمادگی خود را برای ارائه همکاری‌های لازم در زمینه‌های تجاری و اقتصادی اعلام کرد. وی اقدامات حکومت افغانستان در زمینه تأمین امنیت سراسری، مبارزه با فساد، منع کشت کوکنار و راه اندازی پروژه‌های بزرگی مانند کانال قوش‌تیپه و پروژه تاپی را ستود. او بر اهمیت تسهیل تجارت و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری تأکید کرد و از سکتور خصوصی افغانستان دعوت کرد تا با همکاری بیشتر، روابط اقتصادی میان دو کشور را تقویت کنند.
همچنین، سفیر جاپان از طرح کوریدور جدید ترانزیتی استقبال کرده و به کیفیت بالای میوه‌جات افغانستان، به‌ویژه سیب، اشاره نمود.
در نتیجه این ملاقات، توافق شد که همکاری‌ها و مشاوره‌ها برای توسعه روابط تجاری میان افغانستان و جاپان از طریق سفارت جاپان ادامه یابد و تلاش‌های مشترکی برای تسهیل تجارت بین دو کشور صورت گیرد.
 
 
دوشنبه، 26 سنبله 1403